Komend weekend zijn we weer een uurtje kwijt. Heb jij daar ook zo’n last van? Ik vind het zo bizar dat mijn lijf zo van slag raakt door één uurtje minder slaap. Honger op vreemde tijden, heel de dag suf, concentratieproblemen. Het lijkt wel alsof ik een hele nacht heb doorgehaald. Wat leeswerk op internet, leert me dat het niet zozeer zit in dat uurtje minder slaap, maar in de verschuiving van je bioritme door het licht. Het schijnt trouwens dat ochtendmensen er minder last van hebben.

Dit jaar doe ik het anders!
Dit jaar wil ik de zomertijd jetlag voorkomen. Ik ga mijn lichaam langzaam laten wennen aan de zomertijd. Een week van tevoren begin ik met een halfuurtje eerder opstaan, halverwege de week nog een halfuurtje eerder. Als de klok een uur teruggezet wordt, ben ik er al aan gewend. Belangrijk is wel dat je meteen als je wakker wordt, je je blootstelt aan daglicht en het allerbeste is om meteen naar buiten te gaan. En iets eerder naar bed natuurlijk.

Wake-up tips!
Als je goed voorbereid de zomertijd in gaat, spring je 1e Paasdag naast je bed. Gaat het toch wat minder soepel, dan kun je deze tips vast goed gebruiken:
– Niet snoozen! Meteen eruit en het licht opzoeken!
– Plan een mooie Paasloop in; er zijn er genoeg.
– Zet de wekker niet naast je bed, maar een stuk er vandaan
– Zet een tijdschakelaar op je koffiezetapparaat en schakel die zo in dat als je wakker wordt de geur van verse koffie je tegemoet komt.

Nog een last-minute tip voor zaterdagavond:
Zet je klok zaterdagavond al op de zomertijd. Eet wat eerder en ga iets eerder naar bed (Ja op zaterdagavond!)