Zomer! Heerlijk blote voeten weer. Helaas zijn mijn voeten er van al dat lopen niet mooier op geworden. Ik heb de neiging mijn voeten te verstoppen in dichte schoenen en het nodige voetenwerk te verwaarlozen. Het resultaat: droge hielen en eelt.

Hoe worden mijn voeten weer zomerproof?
Ik moet flink aan de slag voordat mijn voeten weer enigszins poezelig zijn. Na wat virtuele research besluit ik voor de ‘scheerschuimmondspoeling-methode’ te gaan. Ik smeer mijn voeten in met een laagje scheerschuim en week ze daarna in een badje heet water met een flinke scheut listerine en witte azijn (van allebei ongeveer een kopje). Het gaat tintelen en een beetje prikken;  ik heb het gevoel dat het werkt. Na 20 minuten weken, nog even met de voetvijl aan de slag en voor het fijne werk een handje scrubzout. Het resultaat: heerlijk zacht. Nog een laagje vaseline erover en een paar uurtjes slippertjes aan.  Je kunt de vaseline ook als je slaapt laten intrekken met een paar sokken eroverheen maar ik vrees dan wel hele warme nachten.

Craquele voorkomen
Goed onderhoud voorkomt craquele op je voeten. Een tube voetencrème naast je bed dus. Het dragen van goede schoenen en sokken tijdens het hardlopen scheelt ook. Schoenen die goed passen en waarin je zo min mogelijk schuift en dunne sokken die ademen zorgen ervoor dat je minder snel blaren en eelt krijgt. Ga je voor een duurloop dan kun je je voeten (of in ieder geval de plekken waar je snel eelt hebt) insmeren met vaseline.